Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Jumaat, 16 Disember 2011

Gambar yang di sumpah

Pada tahun 1920 ada seorang gadis berusia 17 tahun yg berasal dari keluarga yang kaya. Dia telah menemui lelaki idamannya. Lelaki tersebut berusia 19 tahun dan seorang yg cukup digilai dikampung tersebut kerana ketampanannya.

Gadis ini telah melangsungkan pertunangan dgn lelaki ini namun hajatnya tidak kesampaian kerana si gadis ini meninggal dunia sebelum sempat melangsungkan hari bahagianya. Mengikut adat di sana lelaki ini mesti dikahwinkan juga meskipun bakal isterunya telah meninggal dunia akibat demam panas.

Untuk mengelakkan dari dikahwunkan dengan mayat lelaki ini tekah melarikan diri dan menyertai pasukan tentera namun ia telah ditangkap oleh keluarga si gadis setelah enam hari dan disandingkan dengan mayat isterinya. Pada waktu malam mayat isterinya akan didiri dengan disandarkan pada sekeping papan. Jika diperhatikan dengan teliti, kelihatan kaki gadis mayat ini tidak mencecah lantai. Menurut cerita ketika gambar ini ditangkap guruh dan kilat saling sambung menyambung.

Gambar durjana ini dikatakan disumpah kerana kononnya lelaki kekasihnya mengkhianati kasih sayangnya. Namun jika kita perhatikan gambar sumpahan siapa yg bernasib baik akan dapat melihat gadis sesekali tersenyum. Awas jangan terbawa-bawa dalam mimpi anda.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan