Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Ahad, 22 Mei 2011

Awet muda..semua orang suka

Tak perlu pakai susuk, tak perlu make up dan tak perlu buat pembedahan plastik. memadai menjaga pemakanan harian. Bagi saya...tak kisah kalau muka nampak tua dari usia kerana ia lebih menginsafkan saya bahawa perjalanan kita bertemu Allah semakin hampir.

Namun kita bersyukur apabila ada diantara kita yang pandai menjaga kesihatan sehingga masih bertenaga melakukan kebajikan dan amal soleh meskipun sudah berusia separuh abad. Bila saya tanya mereka akan jawab "jaga pemakanan" Antara makanan dan minuman yang perlu dihindari kerana mempercepatkan penuaan ialah

Minuman bergas

Minuman ini mempunyai kadar gula tinggi dan rendah nutrisi. Gula pada minuman ini juga dapat memicu obesitas, sehingga meningkatkan risiko hipertensi, diabetes, sakit jantung dan stroke

2. Sosej

Sosej biasanya dibuat dari daging berlemak. Zat-zat kimia dan bahan tambahan lainnya dalam sosej boleh menyebabkan organ dalaman seseorang bekerja lebih keras untuk menutralkannya.


3. Kopi
Kopi mengandung kafein. Hal penting yang belum banyak orang ketahui soal kafein adalah zat ini ternyata dapat meningkatkan hormon stres,
4. Kentang Goreng

Makanan ini diproses dengan cara penggorengan pada suhu yang sangat tinggi, sehingga terjadi pembentukan lemak jenis trans-fat. Makanan mengandungi trans-fat boleh membawa risiko penyakit jantung koroner.


Daging merah memang mengandung protein yang penting bagi sistem tubuh badan. Namun terlalu banyak memakan nya boleh menyebabkan hilangnya kadar kalsium dari tulang, sehingga mengundang risiko osteoporosis.


Makanan ini mengandung banyak gula sehingga menyebabkan obesiti. Makanan sebegini juga seringkali dibuat dengan minyak yang boleh meningkatkan kadar kolestrol dalam badan.

7 Makanan awet muda...

1. Minyak Zaitun
Empat dekad yg lalu, para pengkaji Seven Coutries Study menyimpulkan minyak zaitun bermanfaat untuk menghalang risiko penyakit jantung dan kanser di Kepulauan Crete di Yunani. Kini masyarakat juga sudah banyak mengetahui bahawa minyak zaitun mengandung folifenol, antioksidan kuat yang boleh melambatkan proses penuaan.

2. Yogurt
Pada era 1970an, wilayah Georgia dikabarkan memiliki jumlah penduduk yang berusia rata-rata di atas 100 tahun berbanding dengan negara lain. Laporan pada saat itu menjelaskan bahawa rahsia dari umur yang panjang tersebut adalah yogurt.

Yogurt adalah makanan yang kaya kalsium yang dapat mencegah osteoporosis. Selain itu, yogurt juga mengandung virus baik yang mempertahankan kesihatan pencernaan serta mengurangi risiko mengidap penyakit usus yang berkaitan dengan usia

3. Ikan
Tiga puluh tahun lalu, para ahli mulai meneliti mengapa penduduk asli Alaska sangat jarang diserang sakit jantung. Alasannya, menurut perkiraan para ahli, adalah tingkat konsumsi ikan yang luar biasa. Ikan memang mengandung banyak lemak omega-3, yang boleh membantu menurunkan kolesterol dan penyumbatan dalam pembuluh darah serta mencegah serangan jantung.

4. Cokelat koko
Masyarakat Kuna di Kepulauan San Blas, Panama, tercatat memiliki risiko penyakit jantung lebih rendah hingga sembilan kali ganda berbanding penduduk lainnya yang tinggal di Panama. Alasannya? Warga Kuna rajin sekali meminum koko yang kaya flavanols, antioksidan yang dapat membantu memperlancar peredaran darah. Menjaga kesehatan pembuluh darah berarti menekan risiko tekanan darah tinggi, diabetes dan penyakit buah pinggang.

5. Kacang
Kajian yang dilakukan kelompok Seventh-Day Adventists (aliran Kristiani yang menerapkan hidup sihat dan diet vegetarian) menunjukkan bahwa seseorang yang makan kacang rata-rata memiliki umur panjang dua setengah tahun. Kacang dikenal kaya akan lemak tidak jenuh, sehingga makanan ini menawarkan manfaat serupa dengan minyak zaitun. Kacang juga mengandung beragam vitamin, mineral dan zat phytochemical termasuk antioksidan.

6. Anggur
. Anggur merah mengandung resveratrol, zat yang diperkirakan mendatangkan berbagai manfaat separti mengawal jantung kencing manis dan lemah sendi .

7. Blueberry
Dalam sebuah kajian yang disaebar luaskan pada 1999, peneliti dari Jean Mayer Human Nutrition Research Center memberikan ekstrak blueberry pada tikus. Pemberian ekstrak ini diberikan selama periode kehidupan tikus yang setara dengan 10 tahun kehidupan manusia.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan