Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Selasa, 4 Januari 2011

Muhasabah Diri Di Tahun Baru....

Pertamanya, segala puji bagi Allah SWT yang terus memberikan kepada kita nikmat yang berterusan untuk mengecapi kehidupan di bumiNya pada hari ini. Lembaran tahun baru 2011 Masihi yang baru sahaja menjelma di dalam kehidupan seharusnya disambut dengan kesyukuran yang tidak terhingga di atas belas kasih Allah SWT terhadap diri kita semua. Sesunguhnya nikmat hidup serta kesihatan yang berpanjangan merupakan sebesar-besar nikmat yang sering dilupakan oleh manusia. Rasulullah SAW bersabda :

نعمتان مغبون فـيهما كثير من الناس : الصحة والفراغ

Yang bermaksud : Ada dua nikmat dimana banyak orang yang tidak menghargai (atas kedua nikmat itu), yaitu nikmat sihat dan waktu luang” [HR. Bukhari]

Bagaimanapun, di dalam suasana kita menyambut kehadiran tahun baru ini, sedarkah kita bahawa Islam mengajar kita bahawa kesyukuran perlu sentiasa dipanjatkan kepada Allah SWT setiap kali menjelangnya hari baru tidak hanya satu kali dalam satu tahun. Justeru, Rasulullah SAW mengajar kita untuk berdoa setiap kali bangun pada waktu pagi :

أصبحنا وأصبح الملك لله رب العالمين, اللهم إني أسألك خير هذا اليوم: فتحه, ونصره ونوره, وبركته, وهداه, وأعوذ بك من شر ما فيه وشر ما بعده

Yang bermaksud : "Kami telah memasuki pagi baru, sedang kerajaan hanya milik Allah, Rabb seru sekalian alam. Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu agar memperoleh kebaikan, kerterbukaan (rahmat), pertolongan, cahaya, berkah dan petunjuk di hari ini. Aku berlindung kepada-Mu dari kejelekan apa yang ada didalamnya dan kejahatan sesudahnya." – Hadith Riwayat Abu Dawud.

Demikianlah juga perlindungan daripada Allah SWT diajar untuk sentiasa dilafazkan setiap hari di waktu pagi dan petang. Ini menunjukkan pergantungan seorang manusia dengan Allah SWT bukan hanya bermusim pada waktu-waktu tertentu sahaja. Ia hendaklah diperbaharui setiap hari dan sepanjang waktu. Sabda Rasulullah SAW :

مَنْ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَمْ تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حَتَّى يُصْبِحَ وَمَنْ قَالَهَا حِينَ يُصْبِحُ ثَلَاثُ مَرَّاتٍ لَمْ تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حَتَّى يُمْسِيَ

Yang bermaksud : Sesiapa yang membaca : "Dengan nama Allah yang tidak memberi mudharat akan sesuatu yang dibumi dan yang dilangit (selagi) bersama dengan nama-namaNya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." sebanyak tiga (3) kali, maka dia tidak akan ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika waktu pagi sebanyak tiga (3) kali, dia tidak akan ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya..” - Riwayat Abu Dawud dan Tirmizi.

Inilah yang sewajarnya diasuh dan dipasak di dalam diri setiap daripada kita semua. Menanam azam baru di setiap awal tahun tidaklah salah, namun lebih tepat lagi jika dilakukan setiap pagi dan petang. Oleh yang demikian saya berpandangan bahawa kesukaan dan kegembiraan menyambut tahun baru dengan mengadakan pesta besar-besaran tidak lebih hanyalah merupakan satu pesta untuk bersukaria semata-mata. Ia perlulah dilengkapkan dengan kesyukuran yang tidak terhingga kepada Allah SWT, jika tidak ia hanya akan menjadi pesta dan aktiviti yang melalaikan.

Seorang Menteri Besar bukan lagi menjadi Menteri Besar di waktu itu. Begitu juga seorang Raja atau Perdana Menteri, apatah lagi Menteri atau pegawai, tidak lagi memegang jawatan yang disandang di dunia. Di akhirat, bagaimana amanah itu dilaksanakan akan disoal dan dijawab. Di dunia, ia perlu ditanggung dan di akhirat, ia perlu dijawab, kerana itulah ia digelar tanggungjawab.

Apapun, kita mengharapkan agar tahun baru 2011 ini terus menerus membekalkan kita dengan semangat untuk meningkatkan mutu kerja kita sebagai hamba Allah SWT di dalam mencari bekalan untuk mengadapNya di hari akhirat kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan