Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Jumaat, 3 Disember 2010

Tipah Tertipu....


KOTA BHARU - Seorang guru wanita kerugian RM15,000 selepas dipercayai ditipu seorang kenalan melalui laman sosial Facebook.

Pemangku Timbalan Ketua Polis Kelantan, Asisten Komisioner Mazlan Lazim berkata, kejadian itu berlaku selepas guru wanita dari Taman Uda Murni, dekat sini, berkenalan dengan seorang lelaki yang dipercayai berasal dari Iraq.

Selepas berkenalan beberapa minggu, pada 30 November lalu, suspek menghantar khidmat pesanan ringkas melalui laman sosial itu kepada mangsa mengenai hasratnya untuk mempelajari agama Islam.

"Bagaimanapun, suspek menghubungi mangsa kelmarin dan memaklumkan bahawa dia menghadapi masalah dengan Imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) kerana membawa sejumlah besar wang pound sterling yang tidak diisytiharkan," katanya kepada pemberita, di sini, semalam.

Selepas menerima panggilan daripada suspek, mangsa sekali lagi menerima panggilan daripada seorang wanita yang memperkenalkan diri sebagai pegawai Imigresen dan bertanya sama ada mangsa mengenali suspek.

Mazlan berkata, wanita itu memperkenalkan diri sebagai Fatimah dan dia dikatakan telah menawarkan diri untuk membantu membebaskan suspek dengan syarat mangsa membuat bayaran RM15,000.

“Selepas membuat transaksi, mangsa menghubungi pihak Imigresen KLIA untuk memaklumkan kemasukan wang itu tetapi mangsa dimaklumkan bahawa wanita yang mendakwa sebagai Fatimah itu bukan kakitangan jabatan itu di KLIA,” katanya.

Mazlan berkata, selepas menyedari dirinya tertipu, mangsa cuba menghubungi suspek tetapi tidak berjaya, lalu membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Baharu. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan