Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Jumaat, 27 Ogos 2010

Perang Badar ..Realiti Perjuangan Suci.


Dalam keseronokkan kita melakukan ibadah di bulan Ramadhan ini janganlah kita lupa terdapat satu peristiwa penting yang berlaku di bulan yang mulia ini iaitu peperangan Badar.ia berlaku pada 17 Ramadhan tahun ke 2 hijrah. Rasulullah sendiri memimpin pasukan tentera Islam dengan bilangan tentera seramai 313 orang. Pasukan berkuda hanya 2 orang sahaja, lain-lain sahabat menunggang unta yang berjumlah 70 ekor.Tentera Islam terpaksa berhadapan berhadapan dengan tentera musyrikin seramai 1300 orang. 100 ekor kuda,600 baju besi rantai dan unta yang begitu banyak bilangannya.

Setiap hari mereka menyembeleh antara 9 hingga 10 ekor unta untuk makanan tentera musyrikin yg dipimpin oleh Abu Jahal b. Hisyam.

Dalam peperangan ini Allah telah menurunkan pertolongan 5000 Malaikat dan akhirnya Islam telah berjaya mengalahkan tentera musyrikin.

غزة-دنيا الوطن
في موقع معركة بدر الكبرى التي جرت في 17 رمضان من السنة الثانية للهجرة، تنقل كاميرات قناة “العربية” وصفا جغرافيا لساحة القتال التي شهدت أول انتصار لدولة الاسلام، بمؤازرة 5 آلاف من الملائكة.
في حلقة اليوم 17-9-2008 من سلسلة السيرة النبوية في الساعة 5.30 بتوقيت مكة، 2.30 بتوقيت جرينتش، تطوف الكاميرا بمنطقة بئر بدر التي عسكر فيها الجيش الاسلامي، إلى مكان “العريش” الذي أسس من النخيل ليكون مركز قيادة الرسول صلى الله عليه وسلم، إلى جبل الملائكة الذي نزل منه جنود السماء.
Peperangan tidak melebihi 3 jam tetapi kesan amat dahsyat, di kebun tamar inilah (gambar di atas) Medan Badar dimana Rasulullah merancang stratigi peperangan.

Sesungguhnya peperangan Badar perlu diambil iktibar bahawa Allah akan memberikan pertolongan kepada siapa yang ikhlas untuk menolong agamaNya. Walaupun bilangan yang sedikit tetapi mempunyai kualiti dalam ibadah. Mereka berjuang bersama roh perjuangan bukan bersandarkan kepada semangat semata-mata.

Syaidina Umar ada menyatakan kepada tenteranya "sekiranya kamu melakukan maksiat sama seperti mana musuh kamu melakukan maksiat walaupun kamu berjuang di bawah panji kebenaran maka ketika itu yang menentukan kemenangan siapa yang lebih banyak bilangannya,siapa yang lebih tersusun strateginya dan siapa yang yang lebih canggih peralatan senjatanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan