Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Rabu, 4 Ogos 2010

Guna wang pusaka upah haji simati


Apabila seseorang itu meninggal dunia sebelum mengerjakan haji, gugur kewajipan berkenaan daripadanya. Tidak perlu menyisihkan harta peninggalannya untuk upah haji, kecuali jika ia wasiat si mati.

Bagaimanapun, anak atau waris boleh mengupah haji untuk si mati. Bagi waris yang hendak menunaikan haji untuk keluarga, hendaklah dia terlebih dulu menunaikan fardu haji untuk dirinya sendiri dengan sempurnanya, sebagaimana sabda Rasulullah yang bermaksud: “Daripada Ibnu Abbas ra bahawa Rasulullah SAW mendengar seorang lelaki berkata ketika mengerjakan haji: ‘Aku sahut seruan mengerjakan haji menggantikan Syubrumah’. Lalu Rasulullah SAW bertanya kepadanya: ‘Sudahkah engkau mengerjakan haji untuk diri engkau sendiri?’ Jawab lelaki itu, ‘Belum’.

Rasulullah bersabda: “Kalau begitu, hendaklah engkau kerjakan haji untuk diri engkau sendiri dulu, kemudian engkau kerjakan haji untuk Syubrumah pula.” (Riwayat-Abu Daud dan Ibnu Majah)

Hutang yang wajib dilangsaikan ialah seperti hutang wang ringgit dan hutang puasa yang tertinggal, eloklah dilangsaikan oleh warisnya. Selepas itu bolehlah dibahagikan hartanya mengikut faraid jika tiada wasiat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan